Big Bazar zint op discount oorlog

Bestand:TrouwLogo.jpg
Big Bazar zint op een discountoorlog
Partijenhandel – Prijsvechter Big Bazar wil marktleider Action het leven zuur maken en opent vijftig nieuwe vestigingen. Niet iedereen denkt dat de Blokker-dochter een kans maakt tegen de concurrent.
JOOST VAN VELZEN, REDACTIE ECONOMIE 4 juni 2019

Action en Big Bazar naast elkaar in een winkelcentrum. Big Bazar opent de aanval.
Foto Berry Stokvis, HH
Discountketen Big Bazar zet de aanval in op marktleider Action. Daarvoor opent het vijftig nieuwe filialen, waarmee het totaal aantal winkels in Nederland en België op 170 komt. De nieuwe vestigingen komen in de panden van de failliete discountdrogist Op=Op Voordeelshop. “Big Bazar heeft het volume nodig om structureel winstgevend te kunnen worden”, zegt topman Michiel Witteveen in Het Financieele Dagblad.
Door op meer plekken in de Nederlandse winkelcentra aanwezig te zijn, denkt Big Bazar met zijn goedkope van-alles-en-nog-wat-formule – slogan: ‘Bijzonder veel. Bizar goedkoop’ – de grote concurrent Action het leven zuur te maken. Witteveen zegt dat Action te groot is voor de partijenhandel die Big Bazar goed kan gebruiken. Wat voor Action te klein is, is voor ons prima, aldus de topman. “We gaan nu het gas openzetten.”
De uitbreiding van de goedkope tak van Blokker Holding is het eerste grote wapenfeit onder Witteveen, die het noodlijdende bedrijf al bestuurde en in april overnam van de familie Blokker. Als nieuwe eigenaar kreeg Witteveen een miljoenenbedrag mee om de wankelende winkelformules nieuw leven in te blazen. De holding (in totaal 770 winkels en ruim 7700 medewerkers in drie landen) bestaat verder uit de bekende huishoudwarenhuizen van Blokker, die over 2017 een verlies leden van 344 miljoen euro. De franchiseformule Marskramer werd in april verkocht aan media- en retailbedrijf Audax.
 
‘Een winkel van Big Bazar heeft alleen een kans als er geen Action in de buurt zit’- Paul Moers retail en merkendeskundige
 
 
“De winkels die vallen onder de Blokker Holding begeven zich op een problematisch terrein”, zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers. Hij betwijfelt daarom of het verstandig is juist nu de aanval in te zetten op de bloeiende winkels van concurrent Action, een Europese speler met meer dan 1300 vestigingen. “Action heeft een dijk van een positie en een dijk van een inkoopkracht. En daar moet Big Bazar, een concept zonder enige vorm van uniciteit, tegenop boksen? Dan voer je een oorlog die je nooit kunt winnen. Ik zie geen enkele strategie, ik zie alleen opportunisme.”
Kruimels
Volgens Moers voegt de formule van Big Bazar ‘niets toe’ en moet die het afleggen tegen die van Action. “Klanten van de Action ervaren die winkels als een inspirerende ontdekkingsreis. Dat kun je van Big Bazar niet zeggen. Ik zie heus wel wat ruimte aan de onderkant van de markt, maar dat zijn kruimels. Een winkel van Big Bazar heeft alleen een kans als er geen Action in de buurt zit.”
De pijlsnelle groei van de in Enkhuizen opgerichte Action-formule is veel traditionele winkelketens, zoals Hema, een doorn in het oog. Alleen vorig jaar al opende Action 230 nieuwe winkels in zeven Europese landen. De omzet over 2018 groeide met 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor tot 4,2 miljard euro. Daarvan was 450 miljoen euro operationele winst. Tussen de bedrijven door stampte Action vijf distributiecentra uit de grond en werden vijfduizend nieuwe medewerkers aangenomen.
Consistent zijn
Begin geen oorlogen die je niet kunt winnen, zou Moers Blokker Holding adviseren, maar concentreer je op het bewaken en verbeteren van je eigen formules. “Blokker heeft zijn winkels nog niet zo lang geleden een opfrisbeurt gegeven naar een wat luxere uitstraling en dat lijkt zich net een beetje uit te betalen. Als je, zoals Witteveen, twee ketens beheert, moet je de formules strak handhaven. Consistent zijn en niet steeds de koers wijzigen.”
Dat Big Bazar nu in vijftig panden van de failliete Op=Op Voordeelshop trekt, betekent niet dat Blokker Holding de omgevallen keten heeft overgenomen. Het gaat uitsluitend om het huren van de leeggekomen winkels. Wel kunnen voormalig Voordeelshop-medewerkers bij de nieuw te openen filialen van Big Bazar solliciteren. De expansie van de budgetketen levert 250 tot 300 banen op.